مجله آنلاین آرایشی و بهداشتی 70رنگ > باشگاه سلامت > هرآنچه که باید درباره ضدآفتابها بدانید

هرآنچه که باید درباره ضدآفتابها بدانید

5
(2)

همه چیزی که همیشه می خواستید درباره ضد آفتاب ها بدانید.

مطمئنا خورشید بسیار حس خوبی می دهد- هوای گرم و شادی و تفریح و پست های اینستاگرام و غیره- اما همان طور که می دانید، نور خورشید یک جنبه تیره و تاری دارد: سرطان و چین و چروک های پوستی. حتی اگر شما آفتاب سوخته نشوید، اما انجام عملکرد های مراقبت از پوستی خطرناک و ناامن در برابر خورشید هنوز هم می تواند صدماتی را برای پوست تان به همراه داشته باشد.استفاده از ضدآفتاب قانون شماره یک در این زمینه است اما صادقانه، انتخاب این محصول می تواند اندکی گیج کننده باشد. اگر حتی واقعا مطمئن نیستید که معنای  هر آنچه که روی این محصول نوشته شده ، چیست، اصلا احساس بدی نداشته باشید: در تحقیقاتی مشخص شد که کمتر از نصف مردم می دانند که این اعداد چگونه کار می کنند. اکثرا در باره اس پی اف، یو وی، یو وی بی و تفاوت بین ضدآفتاب فیزیکی و ضدآفتاب شیمایی بیشتربدانیم. به این دلیل است که در این مقاله واژه نامه ای از عبارت هایی را برای شما گرد هم آوردیم که روی برچسب های محصولات ضد آفتاب مشاهده خواهید کرد.در این مقاله سعی کردیم تا معنی هریک از مواردی را که روی جعبه ضدآفتابها مینویسند را بدانیم:

1- برچسب ها نوشته شده بر روی تیوپ ضد آفتابها را بشناسیم:

SPF. (SUN PROTECTION FACTOR)

اس پی اف به معنای فاکتور محافظتی نور خورشید می باشد و یا به سطحی از حفاظت یک محصول گفته می شود که در برابر اشعه های  یو وی خورشید، ارائه می دارد. حفاظت در این محصولات به دو حالت ضد آفتاب های فیزیکالی و شیمیایی موجود می باشد.

 

UPF(UNIVERSAL PROTECTION FACTOR)

یو پی اف یک فاکتور محافظت سراسری می باشد؛ ضرورتا یک  برای لباس ها می باشد که نشان می دهد که چگونه یک پارچه در برابر اشعه های یو وی محافظت به عمل می آورد.

 

UVA( ULTRAVIOLET A RAYS)

یو وی ای به لایه های عمیق پوست نفوذ می کند و به عنوان اشعه های پیر کننده پوست نیز شناخته می شود، زیرا عمدتا با چین و چروک ها و لکه های که ناشی از پیری پوست می باشد در ارتباط است و حتی ممکن است باعث سرطان پوستی نیز شود. از زمانی که خورشید طلوع می کند تا زمانی که غروب می نماید، این اشعه ها 30 تا 50 برابر اشعه های  شایع تر و متداول تر می باشند و می توانند مستقیم از پنجره ها و ابرها عبور کنند، از این رو شما هیچ گاه از آسیب آن ها در امان نخواهید بود.

 

UVB.( ULTRAVIOLET B RAYS)

یو وی بی اساسا می تواند باعث سوختگی پوست شود (به این دلیل است که به اشعه های سوزاننده نیز مشهور می باشند) و نقش اساسی و کلیدی را در سرطان پوستی می آفرینند- به علاوه، از 10 صبح تا 4 بعد از ظهر بیشترین قدرت را دارا می باشند.

 

BROAD SPECTRUM.

این عبارت به معنای این است که محصول مورد نظر هم در برابر یو وی بی  و  هم در برابر یو وی بی از پوست محافظت به عمل می آورد.

 

اشعه های یو وی  حتی از ابرها و پنجره ها نیز عبور می کنند، از این رو فرقی ندارد که در طول روز در کجا هستید و چه کاری می کنید، حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

 

  1. انواع ضد آفتاب ها.

ضد آفتاب های فیزیکی.

هم چنین به عنوان مسدود کننده های معدنی نیز مشهور می باشند و از تیتانیوم دی اکسید، زینک اکساید و یا ترکیبی از هر دو ساخته می شوند. مواد معدنی در لایه بالایی پوست قرار می گیرد و سپر و مانع فیزیکی را شکل می دهد، از این رو اشعه های نور خورشید منعکس می گردند.

ضدآفتاب فیزیکی به ضدآفتابی گفته می‌شود که حاوی عناصر و ترکیبات معدنی فعال است، ترکیباتی مثل دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی که با قرار گرفتن روی سطح پوست یک مانع فیزیکی ایجاد می‌کنند و اشعه‌های ماوراء بنفش را به سمت بیرون منعکس می‌کنند و به این ترتیب مانع از رسیدن این اشعه‌ها به پوست می‌شوند. ضدآفتاب فیزیکی تحت عنوان ضدآفتاب معدنی یا طبیعی نیز شناخته می‌شود و این نوع از ضدآفتاب می‌تواند از پوست در مقابل هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش یعنی هم یو وی بی و هم یو وی ای  محافظت کند. اثر این نوع ضدآفتاب آنی است و شما بلافاصله پس از استفاده از آن می‌توانید در معرض تابش اشعه‌های خورشید قرار بگیرید و نگران سلامت پوست خود نباشید. ضدآفتاب‌های فیزیکی احساس سنگینی در پوست ایجاد نمی‌کنند و مهم‌تر از همه این که اثر کومدون زایی ندارند و وقتی شما صورت خود را بمالیدد یا عرق کنید اثر آن روی پوست شما باقی نخواهد ماند.

اطمینان حاصل کنید که ضد آفتاب شما به خوبی روی پوست تان محو شده است و تمامی پوست صورت و گردن تان با این ضد آفتاب پوشش داده شده است و هیچ جایی از قلم نیافتاده است. توصیه مهم: یک مقدار کوچکی از محصول را به بخشی از پوست تان زده و قبل از این که به سراغ استفاده از مقدار دیگری از این محصول برای بخش های دیگر باشید، ابتدا آن را به خوبی پخش نمایید.

اگر پوست حساسی دارید، باید از ضد آفتاب های مشهور به نام “مسدود کننده های معدنی” استفاده کنید که هم شامل تیتانیوم و هم شامل زینک می باشند.

ضدآفتاب های مینرال با ۲ فیلتر فیزیکیِ ضدآفتاب یعنی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید  فرموله و تولید می شوند . این ضدآفتاب ها جزو بهترین و سالم ترین ضدآفتاب ها برای مصرف کننده هستند چون

  • با کم ترین نگرانی در خصوص سلامت مصرف کننده از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت می کنند .
  • در برابر نور تجزیه نشده و تغییر شکل نمی دهند.
  • همانطور که گفته شد زینک اکساید پایدار بوده و در مقایسه با تیتانیوم و هر فیلترشیمیایی دیگر دارای تاییدیه است و  محافظت کامل تری در برابر اشعه آفتاب ایجاد می کند . سال ها پیش ضدآفتاب های حاوی زینک اکساید ظاهر پوست را به طور ناخوشایندی سفید و گچی
  • می کردند به همین دلیل امروزه تولیدکنندگان برای حل این مشکل از نانوذرات زینک استفاده می کنند تا کرم ضدآفتاب روی پوست نمای بهتری داشته باشد .

ضد آفتاب فیزیکی

ضد آفتاب  شیمیایی.

ضدآفتاب‌های شیمیایی حاوی ترکیبات آلی (برپایه کربن) هستند، موادی مثل اکسی بنزون، اکتینوکسات، اکتیسالات و آووبنزون که در مقابل اشعه ماوراء بنفش واکنش شیمیایی می‌دهند و این اشعه را به حرارت تبدیل می‌کنند و این حرارت را از پوست آزاد می‌کنند. بر خلاف ضدآفتاب‌های فیزیکی که در سطح پوست باقی می‌مانند ضدآفتاب‌های شیمیایی مثل اسفنج کاملا جذب پوست می‌شوند. این ضدآفتاب‌ها لایه نازک‌تری دارند و به راحتی روی پوست پخش می‌شوند و از این نظر برای استفاده روزمره بسیار مناسب هستند. با استفاده از این نوع ضدآفتاب‌ها خطر وجود فضای خالی در پوست و عدم پوشش کامل آن به حداقل می‌رسد چون مولکول‌های ضدآفتاب شیمیایی به همه قسمت‌های پوست می‌رسند و روی آن اثر می‌گذارند. در ضدآفتاب شیمیایی امکان اضافه کردن ترکیب‌های جدید مثل پپتاید و آنزیم‌ها (برای اثرگذاری بیشتر و آثار جوان کننده و شاداب کننده) بیشتر است اما این کار احتمال التهاب‌های پوستی را افزیش می‌دهد. از طرف دیگر ضدآفتاب شیمیایی برای شروع اثرگذاری خود نیاز به زمان دارد و شما نمی‌توانید بلافاصله پس از زدن آن روی پوست در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید. معمولا ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت برای اثرگذاری کامل ضدآفتاب کافی است.

 

برخی از این ضد آفتاب ها دارای 5 ماده تشکیل دهنده مجزا در ضد آفتاب، به علاوه آنتی اکسیدان هایی می باشند که به خوبی با همدیگر کار می کنند تا اشعه های مضر را خنثی نمایند. گاهی اوقات این محصولات “فیلترهای شیمیایی” نامیده می شوند که به سبک وزن بودن شان مشهور می باشند. اگر چه حالا فرمول ها و مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب ها به قدری خوب می باشند که هم ضد آفتاب های فیزیکالی و هم شیمیایی می توانند به سبکی یک مرطوب کننده احساس شوند.

 

ضد آفتاب ها معمولا بعد از دو ساعت، از بین می روند و خاصیت خود را از دست می دهند، فرقی هم ندارد که چه اس پی افی داشته باشند.

 

ضدآفتاب شیمیایی

 

این بخش های مهم در صورت تان را فراموش نکنید.

پاها و پشت دستان دو بخش هایی است که اغلب مردم هنگام استفاده از ضد آفتاب فراموش می نمایند. بخش های دیگر که نیاز به استفاده از این محصول حفاظتی دارند: گوش ها، دو سمت صورت، پشت گردن، اطراف چشم و روی پلک های تان. اگر سعی دارید تا لباس یا مایو نپوشید، ممکن است خیلی از بخش های بدن را برای استفاده از ضد آفتاب فراموش نمایید. از این رو اگر می توانید، ضد آفتاب را در مقابل یک آینه به کار ببرید تا کنترل همه بخش ها آسان تر می شود. هم چنین می توانید از دوست خود برای زدن ضد آفتاب در بخش های پشتی بدن تان نیز کمک بگیرید.

 

اطمینان حاصل کنید که هر یک تا دو ساعت، استفاده از ضد آفتاب را تمدید می کنید.

یا به محض اینکه از آب بیرون می آیید و خود را خشک می کنید، ضد آفتاب خود را تمدید نمایید، حتی ضد آفتاب های ضد آب نیز از این امر مستثنا نمی باشند؛ زیرا ضد آفتاب ها نسبتا در آب از بین می روند و تاثیرات و کارکرد آن ها کاهش می یابد. محصولات مقاوم در برابر آب ممکن است ماندگاری بیشتری را در آب داشته باشند، اما این ماندگاری تنها در 40 تا 80 دقیقه شنا کردن در آب و عرق کردن باقی خواهد ماند. در هر صورت به طور کلی، برچسب روی محصول باید به شما بگوید که هر چند وقت یک بار باید از آن مجددا استفاده کنید.

 

استفاده از ضد آفتاب برای صورت و بدت متفاوت می باشد.

ضد آفتاب هایی مخصوصا برای صورت فرمول بندی شده اند که اغلب دارای مزیت های مراقبت از پوستی بیشتری نیز می باشند. به عنوان مثال برخی از این ضد آفتاب ها دارای NIACINAMIDE که به ویتامین B3 مشهور است، می باشند که به تسکین و هموار شدن پوست کمک می نماید. هم چنین اگر شما پوست حساسی دارید، همیشه از می توانید از ضد آفتاب های معدنی، مزیت هایی را کسب کنید.

 

حداقل از SPF 30 استفاده کنید، اما هر چه بیشتر باشد، بهتر است.

 

 

  1. استفاده از لایه های اضافه برای محافظت بیشتر در برابر نور خورشید.

 

به دنبال مایوهایی باشید که آستین های بلندی دارند تا به این ترتیب پوشش بیشتری را داشته باشید.

ضدآفتاب معدنی

 

از پارچه هایی استفاده کنید که خاصیت محافظت یو وی دارند. این روزها شرکت ها، لباس هایی را با خاصیت یو پی اف روانه بازار می کنند، از این رو پیشنهاد می شود تا از آن ها استفاده کنید.

اس پس اف

از یک کلاهی استفاده کنید که پوست سر، گوش ها و پشت گردن تان را پوشش می دهد. به دنبال بافت کلاه های منسجم و سفت و سختی باشید که اشعه های نور خور شید از آن ها نتوانند عبور کنند.

هرآنچه که باید درباره ضدآفتابها بدانید

 

خیلی دور از ذهن نیست که سرطان پوست از طریق پلک ها ایجاد شود. شما باید از این بخش ها توسط ضد آفتاب و عینک محافظت به عمل آورید. بیشتر عینک ها دارای حفاظت یو وی می باشند، اما در هر صورت سعی کنید تا به دنبال لنزهای پولاریزه باشید.

میکاپ تابستانه شما نباید تنها شامل ضد آفتاب ها شود. سعی کنید از لوازم آرایشی به کار می ببرید که دارای اس پس اف می باشند تا حفاظت بیشتری در برابر خورشید به دست آورید.

 

منبع مقاله: https://www.cosmopolitan.com/style-beauty/beauty/a27409706/mineral-chemical-sunscreen/

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز دهندگان : 2

تاکنون امتیازی به این مطلب داده نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مرتبط

    جهت یابی

    بازدیدهای اخیر

    Close
    مشاهده شده

    به تازگی بازدید شده

    بستن

    دسته بندی ها