مجله آنلاین آرایشی و بهداشتی 70رنگ > باشگاه سلامت > , , , , , , , , > درمان مناسب برای درمان زخم های آکنه

درمان مناسب برای درمان زخم های آکنه

0
(0)

چطور درمان مناسب برای درمان زخم های آکنه را پیدا کنیم ( با لیزر و یا بدون آن )

در این مقاله از مجله اینترنتی آرایشی بهداشتی هفتاد رنگ در مورد درمان مناسب برای درمان زخم های آکنه مطالبی را برای شما اورده ایم .

شاید استفاده از لیزر روی پوست صورت کمی ترسناک باشد . ولی با پیشرفت علم لیزرها خیلی از کارهایی که توسط دارو و جراحی نمیتوان انجام داد را روی پوست شما انجام میدهند .

ولی لیزرها تنها روش های درمان برای زخم های آکنه  نیستند به همین دلیل در این مقاله هر آنچه که باید در مورد درمان آنها بدانید را برای شما آورده ایم .

چه نوع زخمی روی صورت شما وجود دارد ؟

زخم های ناشی از آکنه میتوانند در اشکال و ابعاد مختلف وجود داشته باشند . این زخم ها میتوانند برجسته ، فرورفته ، پخش و یا کوچک ، عمیق و یا سطحی باشند .

زخم های برجسته مانند کلوئید ها معمولا روی قفسه سینه و پشت بدن شکل میگیرند . زخم های فرورفته ماند زخم  واگنی یا مستطیل ، دره‌ای یا گرد یا نوع عمیق تر آنها مانند آیس پیک معمولا روی صورت شکل میگیرند .

نوع و شدت زخم ها فاکتور اصلی در انتخاب نوع درمان موثر هستند  . به طور مثال درمان های کلاژن ساز مانند میکرونیدلینگ تاثیر زیادی روی زخم های ناشی از زیادی کلاژن ندارند . و درمان هایی که برای پر کردن فرورفتگی هستند تاثیری روی زخم های برآمده ندارند .

مانند سایر درمان های دیگر لیزر نمیتواند به طور کلی لک آکنه را از بین ببرد . ولی میتواند تا حد زیادی ظاهر آن را محو کند و یک روش موثر در درمان که شامل جوش های فروفته و برآمده میشود به حساب می آید . البته درمان های لیزری نیز خود به دو دسته آبلیتیو و غیر آبلیتیو تقسیم میشوند .

لیزرهای آبلیتیو با ایجاد زخم هایی که باعث از بین رفتن بافت زخم میوشد کلاژن پوست را محکم میکند . و لیزر های غیر آبلیتیو با گرم کردن پوست منجر به ساخت کلاژن جدید میشود .

برخی فکر میکنند که لیزرهای آبلیتیو موثرتر هستند ولی در حقیقت این نوع از لیزر تهاجمی تر بوده و در افرادی که پوست تیره دارند خطر ایجاد هایپرپیگنتیشن در زمان بهبود را دارد ، به همین دلیل لیزرهای غیر آبلیتیو محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند .

درمان مناسب برای درمان زخم های آکنه

درمان مناسب برای درمان زخم های آکنه

همینطور روش درمان لک های آکنه نیز در لیزرها متفاوت است و میتوانند فراکشنال و یا غیر فرکشنال باشند . لیزرهای غیر فرکشنال کل سطح صورت را هدف قرار میدهند . و به دلیل رویکرد تهاجمی که دارند معمولا موثرتر به نظر می آیند ولی لیزرهای فرکشنال ملایم تر هستند . و تنها قسمت هایی را هدف قرار میدهند که نیاز به درمان دارند .

درمان های فراکشنال هم میتوانند آبلیتیو ویا غیر آبلیتیو باشند . درمان های لیزری معمولا باعث قرمزی ، التهاب و یا حساسیت پوست میشوند که اغلب در چند روز اول خودش را نشان میدهد . این عوارض استاندارد بوده ولی در درمان های تهاجمی تر میتوانند شدیدتر باشند .

معمولا بعد از 7 تا 10 روز قرمزی و التهاب پوست از بین میروند و در این مدت باید از پوست خود مراقبت زیادی بکنید . و تا جای ممکن مراقبت های پوستی خود را به حداقل برسانید تا پوست شما طی 2 ماه کاملا بهبود پیدا کند .

 

به علاوه امکان دارد پزشک شما از درمان های لیزری در کنار سایر درمان ها برای از بین بردن زخم های آکنه استفاده کند . برخی از این درمان ها در اینجا آمده اند :

درمان های شیمیایی

تمام پیل های شیمیمایی یک فرآیند ساده دارند و آن هم استفاده از ماده ای شیمیایی برای از بین بردن لایه بیرونی و صدمه دیده پوست و تشویق آن به بازسازی است .

این لایه بردارهای شیمیایی میتوانند روشی موثر  و مناسب برای درمان زخم های سطحی باشند . لایه بردارها سبک تا متوسط که حاوی هیدروکسی اسید آلفا و بتا هستند از پوست لایه برداری کرده و هایپرپیگمنتیشن را کاهش میدهند و با این کار بافت و رنگ پوست را بهبود میبخشد . البته این پیل ها توانایی درمان زخم های عمیق تر را ندارند .

با این وجود لایه بردارهای عمیق تری نیز وجود دارند که برای از بین بردن چین و چروک های عمیق ، زخم و یا توده های سرطانی از آنها استفاده میشوند ولی خیلی از پزشکان به دلیل خطر عفونت و زخم شدن بیشتر ترجیح میدهند از آنها استفاده نکنند .

یک درمان شیمیایی به نام TCA  وجود دارد که در درمان زخم های عمیق و جوش های آیس پیک خیلی موثر است . از این درمان در اسکار های خیلی عمیقی استفاده میشود که با لیزر و سوزن قابل درمان نیستند .

در این روش از مقدار خیلی کمی TCA برای بستن زخم استفاده میشود ولی این درمان باید در طی چند جلسه انجام شده و معمولا تا 6 ماه طول میکشد .

 

درمابریژن و میکرودرمابریژن

درمابریژن  یک لایه از پوست را برمیدارد . تا ظاهر و عمق زخم را کاهش دهد و مانند لیزرهای غیر فرکشنال یک ناحیه خاص را هدف قرار نمیدهد.

باوجود اینکه این یک روش محبوب برای درمان لک و زخم آکنه به حساب می آمد ، ریسک و عوارض طولانی مدت آن مانند قرمزی و التهاب باعث کاهش محبوبیت آن شد .

از طرفی روش میکرودرمابریژن ماند یک لایه بردار شیمیایی ملایم عمل میکند . و با برداشتن یک لایه منافذ پر را باز میکند ولی تاثیری روی زخم ندارد . در حقیقت با پیشرفت  روش های لیزری و سوزنی ، از محبوبیت این دو روش کاسته شده است .

این روش مناسب زخم های سطحی و پخش است و برای لک های عمیق نیاز به جراحی وجود دارد  .

 

میکرونیدلینگ

شاید در ابتدا متفاوت به نظر برسد ولی میکرونیدلینگ از همان ایده روش های لیزری پیروی میکند ولی به جای گرما و یا نور از سوزن برای ایجاد زخم های میکروسکوپی به منظور تحریک کلاژن سازی استفاده میشود .

تحقیقات نشان داده که سه جلسه درمان میکرونیدلینگ میتواند به اندازه درمان های غیر آبلیتیو لیزر فرکشنال موثر باشد ، این در حالی است که میکرونیدلینگ زمان کمتری برای بهبود نیاز داشته و عوارض کمتری دارد .

این روش برای زخم های پخش شده ای که حالت فروفته دارند خیلی مناسب است .

 

فیلرها

فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید و یا کلاژن را میتوان در کنار درمان های دیگر برای از کاهش لک آکنه استفاده کرد ولی فیلرها بیشتر مناسب زخم های فرورفته هستند و استفاده طولانی مدت از این روش میتوان هزینه زیادی را برای شما بوجود بیاورد .

البته برخی از فیلرها که حاوی پلاستیک و یا سیلیون هستند ماندگاری بالاتری داشته ولی نوع موقتی آنها خطر و عوارض کمتری برای شما دارند .

فیلرها مناسب زخم های سطحی و فروفته مانند اسکار واگنی و اسکار دره‌ای هستند .

 

تزریق

در برخی مواد پزشک میتواند با تزریق مستقیم استروئید داخل زخم برآمده آن را کوچک تر کند .

ولی تحقیقات نشان داده که در این درمان بعد از چند ماه و یا چند سال امکان بازگشت زخم وجود داشته و امکان دارد بافت های اطراف نقطه تزریق دچار آتروفی شوند . در برخی دیگر از موارد متخصص پوست از یک داروی شیمیایی به نام 5-FU برای اینکار استفاده میکند .

این روش مناسب زخم های آکنه برآمده است .

 

جراحی

از آنجایی که جراحی به خودی خود پوست را دچار زخم میکند . شاید به نظر این کاری بی فایده باشد ولی این نوع زخم جراحی به مرور محو میشود .

در این روش زخم آکنه برداشته شده تا پوست فرورفتگی کمتری داشته باشد . و یا با روشی که سابسیژن نام دارد بافت زخمی که پوست را به سمت پایین میکشد بریده میشود .

سابسیژن میتواند یک روش عالی برای قبل از استفاده از درمان لیزری باشد  . زیر به لیزر اجازه میدهد تا به شکلی موثرتر روی قسمت مورد نظر عمل بکند . البته درست مانند تمام جراحی ها این روش خطراتی مانند عفونت و خون ریزی را با خود همراه دارد .

این روش مناسب کسانی است که چند لک فرورفته دارند . همینطور برای لک های برآمده زیر میتواند از جراحی ها خاص استفاده کرد.

 

درمان موضعی سیلیکون

این روش بیشتر مناسب زخم های تازه و برآمده است که در آن از ورق های ژل سیلیکون استفاده میشود . شما میتوانید این ورق ها را از داروخانه به راحتی تهیه کرده و خودتان در خانه از آن استفاده کنید .

برای موثر بودن بهتر است هر روز از این ورقه روی ناحیه مورد نظر استفاده کنید .  این درمان میتواند حدود چند ماه طول بکشد و عوارضی مانند التهاب را میتواند داشته باشد .

این روش درمانی در زمان بهبود زخم و قبل از ضخیم شدن آن میتواند تاثیر بیشاری داشته باشد و مناسب زخم های قدیمی نیست .

 

https://www.self.com/story/acne-scar-treatments

 

 

 

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز دهندگان : 0

تاکنون امتیازی به این مطلب داده نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مرتبط

    جهت یابی

    بازدیدهای اخیر

    Close
    مشاهده شده

    به تازگی بازدید شده

    بستن

    دسته بندی ها