مجله آنلاین آرایشی و بهداشتی 70رنگ > باشگاه سلامت > , , , , , > رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

0
(0)

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما چیست ؟

آیا موهای شما نکاتی را درباره سلامتی عمومی‌تان بیان می کنند ؟ محیط و برخی از داروها ممکن است روی موهای شما اثر بگذارند . و در برخی شرایط ، شما نیازمند آن هستید تا مراقبت بهتری از مو و پوست سر خود بعمل آورید . با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله اینترنتی آرایشی بهداشتی هفتاد رنگ به شما بگوییم رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما چیست و همچنین در هنگام بحث ازسلامتی شما و موهایتان ، چه حقایقی در این میان وجود دارد .

پیری زودرس موها نیز ژنتیکی است .

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

خاکستری و سفید شدن موها همیشه به افزایش سن ارتباط ندارد . اگر هنوز 40 سال ندارید و موهای خاکستری و سفید را در بین موهای خود مشاهده می‌کنید ، مطمئنا به موضوع وراثت ارتباط دارد. خاکستری و سفید شدن زودرس موها معمولاً به کمبود سلامتی ارتباط ندارد ، اما مواردی از جمله کم‌خونی، مسائل تیروئیدی، کمبود ویتامین B12 باعث سفید شدن زودرس موها می‌شود .

شما می‌توانید موها را رنگ و یا های لایت کنید تا این سفیدی‌ها را بپوشانید ، اما مراقب باشید : برخی مردم به مواد شیمیایی در رنگ‌ها حساس می‌باشند. نتیجه استفاده از رنگ موهای شیمیایی برای این افراد خارش و سوختن پوست سر می‌باشد .

آلوپسی کششی به فولیکول موها آسیب وارد می‌نماید .

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

آلوپسی کششی به معنای ریزش مو بر اثر کشش بیش از اندازه می باشد

کشیدن بیش از حد موها

زمانی که از مدل مو دم اسبی ، بافت‌ها و موارد این چنینی استفاده می‌کنید ، می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب وارد نماید و باعث شکنندگی و درنهایت ریزش آن‌ها شود . اکستنشن مو و استفاده از لوازمی مانند سنجاق و کش مو می‌تواند گاهی اوقات آلوپسی کششی را به وجود آورد ، زیرا کشش اضافه‌ای بر موها تحمیل می‌شود که قادر به تحمل آن‌ها نیست . تغییر سبک مدل مویتان معمولاً اجازه می‌دهد تا موهای از دست رفته دوباره بازگردد . محکم بستن و کشیدن موها برای مدت زمان طولانی نیز می‌تواند به ریزش موی دائمی ختم شود .

حالت دادن بیش از اندازه به موهای ضعیف و آسیب دیده .

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

سشوار کشیدن، استفاده از اتوی صاف کننده مو، رنگ کردن و حتی شانه کردن بیش از حد می‌تواند لایه بیرونی موها را دچار آسیب نماید . زمانی که لایه داخلی و یا مرکز مو پدیدار شود .

موهای شما شکننده و ضعیف می‌گردد. در برخی شرایط تنها راه رهایی از این وضعیت این است که موهای خود را کوتاه کرده و دوباره رشد مجدد موهای خود را شاهد باشید . زمانی که بحث موهای سالم می‌شود ، هر چه کمتر موهای خود را دست‌کاری کنید، بهتر است .

ماساژ پوست سر، حس واقعا خوبی دارد .

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

هیچ اسناد و اثباتی وجود ندارد که ماساژ دادن پوست سر می‌تواند باعث کاهش ریزش مو و بهبود شرایط پوست سر شود . اما می‌تواند تنها باعث کاهش استرس شود. پوست سر شما سرشار از عصب است و همین امر آن‌ها را برای لمس کردن فوق‌العاده حساس می‌سازد . به این دلیل ماساژ پوست سر می‌تواند به ترشح هورمون‌هایی ختم شود که دوپامین و سروتونین نام دارد که احساس خوبی به شما می‌دهد .

آنالیز موها، قابل‌اعتماد نیست .

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

برخی از شرکت‌ها ادعا دارند که می‌توانند برشی از موها را آنالیز نمایند تا دریابند که آیا دارا کمبود ویتامین‌ها و یا مشکلات سلامتی می‌باشد یا خیر . اگرچه آنالیز و تجزیه و تحلیل مو می‌تواند باعث تشخیص سرب و یا آرسنیک شود .

اما یافته‌های حاصل از آن پایدار و یکنواخت نبوده و قابل تغییر نمی‌باشند . هر چیزی از آلودگی هوا تا شامپوها ممکن است روی این نتایج تأثیر بگذارند. سازمان دارویی آمریکا مخالف آنالیز مو برای نحو تشخیص درمان است .

صدمه به فولیکول‌های مو

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

در آلوپسی آره تا ( ALOPECIA AREATA)، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و به این ترتیب موها دچار ریزش می‌شوند . اغلب اوقات این مورد به صورت ناگهانی روی می‌دهد .

بیشتر مردم مبتلا به این بیماری در یک یا دو بخش دچار طاسی مو می‌شوند که به راحتی با تزریق‌هایی قابل درمان است ، اما در برخی شرایط تمامی موهای بدن می‌ریزد . آلوپسی آره تا مضر و واگیردار نیست ، اما می‌تواند از نظر روان‌شناختی آسیب‌هایی را ایجاد نماید . امکان دارد که موهای شما به حالت طبیعی خود بازگردد، البته درمان‌های موجود در بازار می‌توانند در رشد مجدد و سریع آن‌ها نیز تأثیرگذار باشند . متاسفانه، برخی مردم ممکن است آلوپسی آره تا را به صورت مکرر تجربه نمایند .

ژن‌ها عامل 90 درصد از ریزش موهای آقایان می‌باشند .

جالب است بدانید که این امر بیشتر از خانواده مادری‌تان نسبت به خانواده پدری‌تان تحت تأثیر قرار می‌گیرد . از این رو نگاهی به وضعیت موی پدربزرگ مادری‌تان می‌تواند نشانه خوبی از آینده شما باشد .

الگوی طاسی مردها

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

اغلب در دو گوشه سر و سپس در قسمت پیشانی و تاج موها شروع می‌شود . و درنهایت الگوی حلقه‌ای یا نعل اسبی در دور سر به جا می‌گذارد . داروهای درمانی برای کاهش روند ریزش موها شامل E (فاینستراید) و MINIOIDIL (مینیودیل) می‌باشد .

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

نازک شدن مو در اثر بالا رفتن سن می‌تواند یکی از علل ریزش مو باشد ،  اما الگوی ریزشی در خانم‌ها در بالای سر رایجتر می‌باشد . برخلاف آقایان، خانم‌ها به ندرت دچار طاسی می‌شوند و کمتر از آقایان موهای خود را از دست می‌دهند .

برخلاف باور عموم، موهای بلند ، فشاری را بر ریشه‌های مو وارد نمی‌کند و باعث ریزش آن نمی‌شود . هم چنین شامپوها نیز موجب ریزش مو نمی‌شوند، آن‌ها تنها موهایی که از قبل دچار ریزش شده‌اند را از موهای محکم و مقاوم در ریشه جدا می‌سازد .

به کار بردن MINIOXIDIL %5 (منوکسیدیل) به صورت روزانه یک مرتبه می‌تواند به رشد موها کمک کرده و از نازک شدن آن‌ها جلوگیری کند . SPIRONOLACTONE ( اسپاینرولاکتن ) و FLUTAMIDE(فلوتامید) نیز می‌تواند در این زمینه برای خانم‌ها کاربرد داشته باشد .

از آسیب نور خورشید به موهای خود جلوگیری کنید .

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

نور خورشید می‌تواند موهای شما را شکننده و خشک بسازد و به این ترتیب به راحتی آسیب‌پذیر شده و دچار ریزش می‌شود . این مورد برای افرادی که موهای بلوند و یا خاکستری دارند بیشتر صدق می‌کند .

اگر شما نیز از قبل موهای نازکی دارید، ریسک سوختن پوست سرتان نیز وجود دارد . انتخاب محصولات مراقبتی از مو همراه با ضد آفتاب می‌تواند محافظت‌هایی را به وجود آورد، البته می‌دانم که شاید پوشاندن موهایتان کار سختی باشد . یک ایده خوب این است که زیر نور آفتاب ازکلاه یا از روسری استفاده کنید . مخصوصا زمانی که پوست سر شما در معرض تابش مستقیم نور خورشید است .

موهای دلپسند و زیبا نیاز به تغذیه متناسب دارند .

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

آیا رژیم‌های غذایی سخت می‌تواند باعث ریزش موهای شما شود ؟ در بیشتر شرایط بله، این چنین است . موهای شما به پروتئین و آهن همراه با اسید چرب امگا 3 و ویتامین A نیاز دارد تا سالم بماند . البته زیاده روی در استفاده از این ویتامین‌ها و پروتئین ها نیز، باعث ریزش مو می‌شود . رژیم‌هایی با کالری پایین اغلب مواد مغذی کافی را در بر ندارند و در رشد موها اختلال ایجاد می‌کنند و در بعضی از موارد باعث ریزش مو می‌شوند .

تغذیه مناسب مو و قلب سالم .

رابطه مو و پوست سر با سلامتی شما

اسید چرب امگا 3 : گوشت ماهی سالمون و گردو که باعث درخشندگی موها نیز می شود
ویتامین A : اسفناج و هویج
سلنیوم : آجیل
زینک : بادام هندی و صدف‌های خوراکی
همچنین لبنیات کم چرب، تمامی حبوبات و سبزیجات .
نتیجه مهم : غذاهای مفید برای موهای شما، برای سلامتی قلب تان نیز مؤثر است .

 

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز دهندگان : 0

تاکنون امتیازی به این مطلب داده نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مرتبط

    جهت یابی

    بازدیدهای اخیر

    Close
    مشاهده شده

    به تازگی بازدید شده

    بستن

    دسته بندی ها