مجله آنلاین آرایشی و بهداشتی 70رنگ > باشگاه سلامت > طب سنتی چینی برای مراقبت از پوست

طب سنتی چینی برای مراقبت از پوست

0
(0)

وقتی صحبت ازپوست میشود به یادمشکلات پوستی زیادی مانند آکنه ، اگزما و پسوریازیس می افتیم. پوست ما جزو اولین قسمتهایی است که نشانه های پیری را نشان میدهد . مشکلات پوستی گاهی به سختی درمان میشوند و پزشکان و طب سنتی چینی معمولا برای درمان آنها از کرم و لوسیون ها استفاده میکنند ولی در بیشتر موارد اگر استفاده از کرم و لوسیون را متوقف کنید مشکلات شما دوباره خودشان را نشان میدهد.

طب سنتی چینی

طب سنتی چینی یا TCM

یک درمان جامع است که هدفش پیدا کردن ریشه هر بیماری و درمان داخلی آن است . به همین دلیل این روش یک شیوه فوق العاده برای درمان مشکلات پوستی به حساب می آید .

پوست در طب سنتی چینی

در TCM پوست یک بخش گسترش یافته از ریه به حساب می اید و این دو ارگان با هم نقش حیاتی در ایمی و محافظت بدن بازی میکنند. علاوه بر حفاظت پوست شما از طریق باز و بسته کردن منافذ مسئول تعریق و دفع سموم نیز می باشد . پوست شما توسط خون تغذیه شده و رطوبت میگیرد و خشکی پوست میتواند نتیجه کمبود خون باشد .

طب سنتی چینی برای مراقبت از پوست

از آنجایی که پوست اولین لایه بدن به حساب می آید نسبت به شش عامل خارجی بیماریزا واکنش نشان میدهد . این عوامل خارجی عبارتند اند :

  • گرما / آتش
  • گرمای تابستان
  • سرما
  • رطوبت
  • خشکی
  • باد

این عوامل در تشخیص بیماری های پوستی در علم TCM نقش کلیدی بازی می کنند. بعد از تشخیص عامل بیماریزا TCM با کمک گیاهان درمانی و یا طب سوزنی آنها را از بین میبرد.  بدن نیز برای جلوگیری از حملات بیشتر در آینده خودش را تقویت میکند.

گرما – گرما یا آتش میتواند در نتیجه کار زیاد ، رژیم غذایی نامناسب ، استفاده زیاد از مشروبات الکلی ، کافئین و استعمال دخانیات شکل بگیرد. علائم آن روی پوست شامل قرمزی ، خشکی و یا حس گرما خودش را نشان میدهد. گرما با باد و رطوبت ترکیب شده و مشکلات پوستی مانند آکنه ، اگزما و یا پسوریازیس را بوجود می آورد .

طب سنتی چینی برای مراقبت از پوست

گرمای تابستانی :

این مشکل به دلیل آب و هوای گرم بوجود می آید . البته به طور کلی روی پوست تاثیری نخواهد داشت ولی میتواند باعث خشکی لبها و یا عرق کردن بیش از اندازه شود.

سرما :

سرما در اثر سردی آب و هوا و یا استفاده بیش از اندازه از مواد خوراکی خام اتفاق می افتد و با رطوبت می تواند باعث بروز مشکلی مانند پسوریازیس شود .

رطوبت :

رطوبت به دلیل زندگی در آب و هوای مرطوب ایجاد شده و باعث گوارش ضعیف و مصرف بیش از اندازه اسید های چرب میشود . در نتیجه امکان دارد منجر به ضخیم شدن پوست و ایجاد جوش های کیستی و زگیل شود .

طب سنتی چینی

خشکی – خشکی هم به دلیل خشکی بیش از اندازه محیط زیست بوجود می آید و به همین دلیل بدن به اندازه کافی مایع تولید نمی کند و همین باعث خشکی پوست و ترک خوردن آن می شود .

باد – طبق تئوری TCM باد میتواند به بدن انسان حمله کند و به سایر عوامل اجازه نفوذ بدهد . همین باعث خارش و بثورات و واکنش های آلرژیک میشود .

همینطور در TCM̀ این عوامل میتوانند با هم ترکیب شوند و بیماری های پوستی مختلفی را ایجاد کنند به عنوان مثال :

باد – گرما : قرمزی ، خارش والتهابی که در قسمتهای مختلف بدن خودش را نشان میدهد

رطوبت – گرما : اگزما و ضخیم شدن پوست یا پسوریازیس با پوست ضخیم قرمز که دچار خونریزی میشود .

 

روش های درمانی TCM

در طب سنتی یین و یانگ بیانگر تعادل هستند . ولی در ابتدا باید عوامل بیماریزا را مشخص کنیم .

در اولین جلسه مشاوره پزشک شما در مورد تاریخچه دقیق بیماری و علائم آن ، رژیم و سبک زندگی  از شما سئوال می پرسد. در این جلسه علت اصلی بیماری شناسایی شده و روش درمان مشخص میشود .

عوامل بیماری زا را میتوان با استفاده از گیاهان و طب سوزنی از بدن دور کرد و همینطور مشکلات زیربنایی مورد توجه قرار میگیرند. به شما توصیه هایی در مورد رژیم غذایی و شیوه زندگی شخصی ارائه میشود .

از آنجایی که TCM یک درمان جامع است که علت زیربنایی مشکلات شما را هدف قرار میدهد گاهی پیشرفت آن کند تر از درمان های شیمیایی به نظر میرسد . همچنین به دلیل طبیعی بودن این درمان هیچ عوارض جانبی برای بیمار ایجاد نمی شود .

طب سوزنی شاخه ای از TCM است که از سوزن ها برای بازگرداندن تهادل به سیستم های بدن ، حفظ سلامتی و درمان بیمارها استفاده میشود.

 

 

طب سنتی چینی برای مراقبت از پوست

مزایای طب سوزنی برای پوست :

  • کاهش التهاب
  • بهبود گردش خون
  • تعادل سطح هورمون ها
  • تهادل سیستم ایمنی
  • کاهش استرس
  • طب سوزنی برای درمان پیری

همچنین از طب سوزنی برای کاهش علائم پیری و کاهش خط و چروک صورت و بهبود عملکرد ماهیچه ها و جلوگیری از افتادگی آنها استفاده میشود . به این منظور معمولا طب سوزنی با ماساژی به نام ماساژ گوا شای ترکیب میشود. این ماساژ با ابزار مخصوص انجام شده و گردش خود و رنگ پوست را بهبود می بخشد و پوست شما را براق میکند .

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز دهندگان : 0

تاکنون امتیازی به این مطلب داده نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مرتبط

    جهت یابی

    بازدیدهای اخیر

    Close
    مشاهده شده

    به تازگی بازدید شده

    بستن

    دسته بندی ها