مجله آنلاین آرایشی و بهداشتی 70رنگ > باشگاه سلامت > , , , , , , , , , > درمانهایی موثر برای آکنه

درمانهایی موثر برای آکنه

0
(0)

17 درمان آکنه که به گفته متخصصین پوست واقعا موثر است

در این مقاله از مجله اینترنتی ارایشی بهداشتی هفتاد رنگ به درمانهایی موثر برای آکنه از زبان متخصصین پوست خواهیم پرداخت .

چه چیزی باعث به وجود آمدن آکنه میشود ؟

زمانیکه چربی و سلول های مرده پوست با هم ترکیب شده و منافذ شما را مسدود میکنند شما دچار آکنه میشوید . به طور معمول پوست شما به صورت طبیعی سلول های مرده را جدا میکند ولی اگر پوست شما سبوم زیادی تولید کند این سلول ها چسبیده و منافذ را می بندند. گاهی اوقات باکتریهای آکنه زا نیز در منافذ محبوس شده و تکثیر میشوند. همین باعث التهاب و باعث ایجاد اکنه از جمله آکنه کیستیک میشود .

درمان هایی که در زیر معرفی کرده ایم مناسب لایه برداری از سلول های مرده پوست ، جذب روغن اضافی ، کاهش التهاب و از بین بردن باکتری های آکنه زا هستند مفید است.

درمانهایی موثر برای آکنه

درمانهایی موثر برای آکنه

1. سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید یک راه حل اساسی برای درمان جوش های دوران بلوغ است. این ماده در اکثر شوینده های ضد آکنه و درمان های نقطه ای جوش وجود دارد . این ماده یک BHA یا بتا هیدروکسی اسید است که با حل کردن چربی اضافی و لایه برداری ملایم از سلول های مرده مشکلات آکنه شما را کاهش میدهد . سالیسیلیک اسید خواص ضد التهاب دارد و گرفتگی منافذ را از بین میبرد . شما میتوانید از این ماده به عنوان شوینده استفاده کرده ولی این ماده در تونر ها و مرطوب کننده ها نتیجه بهتری را حاصل میشود . البته این را هم در نظر داشته باشید که سالیسیلیک اسید پوست را کمی خشک میکند و بهتر است از یک محصول حاوی این ماده در روز استفاده کنید .

2- گلیکولیک اسید

این ماده یک آلفا هیدروکسی اسید است که با ملایمت از پوست شما لایه برداری کرده و جلوی گرفتگی منافذ را میگیرد . این ماده نیز مانند سالیسیلیک اسید در شوینده ها ، پیل ها ، مرطوب کننده ها و سرم ها یافت میشود .

3- بنزوئیل پروکساید

این یک ماده آنتی باکتریال است که با از بین بردن باکتری های آکنه زا به درمان آکنه شما کمک میکند . البته این ماده مشکلاتی را هم با خود به وجود می آورد ، به طور مثال این ماده باعث خشکی و حساسیت پوست شما شده و اگر روی لباس بریزد به دلیل خاصیت سفید کنندگی باعث لک شدن آن میشود .

4- اسید لاکتیک

این ماده نیز مانند گلیکولیک اسید یک AHA است و به صورت شیمیایی از پوست شما لایه برداری میکند . البته به طور کلیث از گلیکولیک اسید ملایم تر بوده و بیشتر مناسب کسانی است که پوست های حساس دارند . این ماده یک رطوبت رسان است و با جذب آب به سمت خود به پوست شما نیز آبرسانی میکند .

5- رتینول

احتمالا چیزهای زیادی در مورد خواص کرم های رتینوئید برای جلوگیری از پیری شنیده اید ولی این ویتامین ها برای از بین بردن آکنه نیز مناسب هستند . رتینوئید ها باعث بازسازی سریع تر سلول های ، کاهش تولید چربی شده و از پوست لایه برداری میکند. البته این را هم در نظر بگیرید که این ماده تا حدودی باعث ایجاد التهاب در پوست های حساس میشود .

6- رتینال

رتینال یک نوع رتینوئید مناسب پوست های حساس است و درست مانند رتینول نیز یک رتینوئید طبیعی است که در بدن به اسید رتینوئیک تبدیل میشود .

7- آداپالین

این ماده که بیشتر با نام برند دیفرین از آن یاد میشود یک رتینوئید مصنوعی است که تنها توسط نسخه پزشک میتوان از آن استفاده کرد . این ماده یک آنتی آکنه خیلی قوی است و به دلیل مصنوعی بودن میتوان از فرمول ملایم تر آن استفاده کرد .

8- سولفور

این ماده فوق العاده بد بود است ولی به خوبی با جوش های چرکی و سر سفید مبارزه میکند . این ماده چربی اضافی پوست را بیرون میکشد و معمولا برای پنهان کردن بوی بد آن را با سایر ترکیبات پوستی خوشبو ترکیب میکنند.

9- باکوچیول

این ماده با بیس گیاهی یک جایگزین برای رتینول محسوب میشود و تحقیقات نشان داده که بافت و خطوط پوست را به شکل قابل مشاهده ای بهبود میبخشد و فاقد عوارض رتینوئید ها است .

10- ژل داپسون

یک داروی دیگر که تنها با نسخه پزشک میتوان از آن استفاده کرد . این ماده ضد میکروب و ضد التهاب است و جوش های سر سفید ، سر سیاه و آکنه های عمیق را درمان میکند. معمولا از این ماده در کنار سایر درمان های آکنه استفاده میشود و مانند بسیاری از درمان های آکنه باعث خشک شدن پوست میشود .

11- تزریق کورتیزون

این یک درمان اورژانسی آکنه مناسب جوش های بزرگ و کسیتی است و تنها توسط پزشک باید انجام شود . این آمپول میتواند بین 24 تا 48 ساعت آکنه را از بین ببرد و مناسب جوش های کیستی و هورمونی است . نکته مهم این است که تزریق اشتباه این ماده میتواند باعث ایجاد فرورفتگی در پوست شده و این فرورفتگی تا 8 هفته باقی خواهد ماند .

12- داروهای ضد بارداری

اگر بیشتر آکنه شما در دوران ماهانه اتفاق می افتد به احتمال قوی مشکل شما مربوط به تعادل هورمونهایتان است ؛ حساسیت به هورمونهای آنروژن معمولا به شکل آکنه های کیستی خودش را نشان میدهد ، آندروژن ها معمولا باعث تولید سبوم بیشتر میشوند و سبوم بیشتر به معنای آکنه بیشتر است . به همین دلیل استفاده از داروهای ضد بارداری که حاوی استروژن و پروژستون هستند میتواند به تعادل هورمونی و صاف شدن صورتتان کمک کند.

13- اسپیرونالاکتون

گاهی اوقات استفاده از داروی ضد بارداری به تنهایی نمیتواند در درمان آکنه هورمونی موثر باشد و به همین دلیل پزشک شما مجبور است داروی مانع آندوژنی مانند اسپیرونالاکتون را برای شما تجویز کند . این دارو چرخش هرومون های آندروژنی را با مسدود کردن گیرند هایی که به تستسترون وصل میشود کاهش میدهد . از این دارو برای خانم هایی که دچار سندروم تخمک پلیکیستیک هستند نیز استفاده میشود تا عوارض مربوط به آندروژن مانند رشد بیش از اندازه موهای زائد ، چربی پوست و آکنه را کاهش بدهند .

14- تازاراتین

این ماده که با نام تجاری تازوراک نیز از آن یاد میشود یک رتینوئید قوی و مصنوعی است و مانند سایر رتینوئید ها ممکن است پوست شما را ملتهب و خشک کند.

15- ایزوترتینیون

این دارو که قبلا به آن آکوتان نیز میگفتند یک رتینوئید بسیار قوی است که به عنوان گزینه آخر برای افرادی که مشکل شدید آکنه دارند توسط پزشک تجویز میشود . این دارو برای خانم هایی که دچار آکنه کیستی و آقایونی که دچار آکنه بدن میشوند گزینه ای مناسب است و به طور کلی غدد سبوم شما را متوقف میکنند . یک دوره درمانی این دارو بین شش تا نه ماه طول میکند .

این ماده به شدت پوست را خشک و حساس میکند و باید از مرطوب کننده های بسیار قوی صورت و لب در طول درمان استفاده کنید. این دارو عوارض شدید زیادی دارد و میتواند باعث مشکلات مربوط به بارداری و غیره شود . بنابراین پزشک شما قبل از تجویز توصیه های زیادی به شما کرده و از شما میخواهد تا تست بارداری انجام دهید .

16- آزلائیک اسید

پزشکان هنوز به خوبی نمیدانند که به چه دلیل آزلائیک تاثیر مثبت روی درمان آکنه دارد و یک گزینه مناسب برای افرادی است که پوست حساس داشته و یا باردار هستند . این ماده مناسب درمان ملاسما ، آکنه ، برجستگی های ناشی از روزاسه هست.

17- آنتی بیوتیک

گاهی پزشکان برای کمک به درمان آکنه از آنتی بیوتیک استفاده می کنند البته این اولین گزینه درمانی به حساب نمی آید . با وجود اینکه شما سریعا نتیجه را مشاهده می کنید ممکن است با توقف درمان سریعا دچار اکنه شوید . همینطور آنتی بیوتیک ها میتوانند باعث ایجاد تهوع ، مشکلات گوارشی و غیره شوند.

https://www.self.com/story/common-acne-treatments

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز دهندگان : 0

تاکنون امتیازی به این مطلب داده نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مرتبط

    جهت یابی

    بازدیدهای اخیر

    Close
    مشاهده شده

    به تازگی بازدید شده

    بستن

    دسته بندی ها