مجله آنلاین آرایشی و بهداشتی 70رنگ > باشگاه سلامت > , , , , , , , > معرفی انواع مو و نحوه نگهداری آن

معرفی انواع مو و نحوه نگهداری آن

1
(1)

معرفی انواع مو و نحوه نگهداری آن

در این مقاله از مجله اینترنتی آرایشی بهداشتی هفتاد رنگ برای شما مطالبی در رابطه با شناخت و معرفی انواع مو و نحوه نگهداری آن از آن را برای شما گرد آوری کرده ایم .

 انواع مو :

موها بر اساس نوعشان  به 3 دسته تقسیم می شود :

موی چرب

موی خشک

موی عادی

مو از نظر ارگانیسم ساختمانی در همه افراد یکسان است ، تفاوت ظاهری که در موهای افراد مختلف می بینیم فقط  درحالت موها است که در افراد مختلف متفاوت است .

حالت مو بستگی به نوع پوست سر دارد . میزان چربی و خشکی پوست سر نیز بستگی مستقیم به ترشح غدد چربی در پوست دارد به همین دلیل لازم است تا برای شناخت بیشتر انواع مو ابتدا درباره غدد چربی توضیح بیشتری داده شود .

در هر سانتی متر مربع پوست سر در حدود 5 عدد غدد چربی وجود دارد که کار این غددها ترشح چربی می باشد. این ضمایم پوستی از جایی چربی نمی گیرد بلکه خود عامل مستقیم تولید آن می باشند .

وقتی غددها چربی را می سازند از طریق لوله ی مجازی آنرا به خارج پوست بدن که احتیاج به این چربی دارند هدایت می کند زیرا در نبود آن پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد  . و کمبودش را به هر طریق که شد باید جبران کند . زیادی چربی سر نیز باعث مشکلاتی می شود بطوریکه روی پوست سر جاری شده و این عمل موجب می شود که روی روزنه های پوستی را بپوشاند . و عمل تنفس پوستی، اکسیژن گیری را مختل می سازد و محیط نامناسبی را برای موها فراهم کند و سرانجام ریزش موها را سبب می شود .

اگر چربی پوست سر زیاد باشد پوست سر چرب است چنانچه غدد در کار خود کم کاری کنند می گویند پوست سر خشک است . و اگر غددها فعالیت عادی و طبیعی داشته باشند پوست سر معمولی و این حالت ایده آل برای پوست و مو می باشد .

برای مراقبت از مو ابتدا باید انواع آن را شناخت که در ادامه به آنها اشاره میشود .
معرفی انواع مو و نحوه نگهداری آن

معرفی انواع مو و نحوه نگهداری آن

موی چرب :

 تشخیص این نوع مو بسیار راحت است در این افراد ترشح چربی از غدد بسیار زیاد است . و باعث می شود که مو و پوست سر فرد بسیار چرب شود بزرگترین اشکال موی چرب این است که ذرات گرد و غبار را به خود جذب می کند . و این عامل باعث می شود مو همیشه چرب بماند و اینکه حتی بعد از اینکه موهایتان را بیش از یکبار هم شامپو کنید باز هم نمیتوانید از احساس چربی ناخوشایندی که دارید خلاص شوید .

طریقه شستن این نوع مو :

یک روز در میان بدون چنگ زدن و تنها با ماساژ دادن و برس کشیدن باید شسته شود . بدین ترتیب که موها را در کف دست ها قرارداده و بطور دورانی پوست سر را می شوییم بی آنکه ناخن ها و یا نوک انگشتان پوست سر تماس حاصل کند . دو بار شستشو در هر بار استحمام کافی است و از آب ولرم استفاده شود .

معرفی انواع مو و نحوه نگهداری آن

معرفی انواع مو و نحوه نگهداری آن

موی خشک :

هنگامی که غدد چربی غیر فعال می شوند موها حالت خشک پیدا می کنند . با این حال دلایل دیگری هم وجود دارد که به خشک شدن کمک می کند. خشکی پوست سر باعث پوسته پوسته شدن آن میشود که شوره سر گویند .

بهتر است غذاهایی که می خورید به اندازه کافی زینک (روی) داشته باشد از شامپو های ملایم و فاقد مواد شیمیایی غیر ضروری است استفاده شود . کمتر از شستشو استفاده شود . برای شستشوی این موها می توان 2 روز در میان یا یک روز درمیان بدون خشونت و به آرامی سر را شسته و بهتر است از آب داغ استفاده نکنید . استفاده از شامپوهای مخصوص موی خشک یا ماسک ها و کرم مو ها و سرم های بعد از حمام توصیه می شود .

موهای عادی :

این بهترین نوع مو است . این مدل مو متعادل است نه خیلی چرب و نه خیلی خشک برای شستن این مدل مو بین روش شستشوی موهای چرب و خشک عمل می شود .

برای مراقبت کلی موها در هنگام استحمام باید از آبی که دارای حرارت معین باشد استفاده شود . و نباید به یکباره آب سرد و یا آب گرم گرم را روی سر باز کرد و یا درجه آب را به طور ناگهانی تغییر داد . زیرا با چنین کاری ریشه موها شوکه شده که واکنش آن تضعیف و ریزش مو می باشد .

موهای مختلط  :

دراین میان ممکن است با مراقبت های اشتباه انواع دیگری مو به وجود آید مثلا ممکن است بعضی افراد بگویند که موهای چرب دارند اما هرچه به سمت ساقه مو نزدیک تر می شویم خشک تر می شود که این افراد دچار موهای مختلط هستند .

از عوامل بوجود امدن این نوع مو میتوان به استفاده بیش از حد از شامپوهای شیمیایی ، بیش از حد در معرض اشعه خورشید قرار گرفتن، استفاده بیش از حد از سشوار و اتوی مو و …. اشاره کرد .

در این نوع از موها همیشه انتخاب شامپو با توجه به ریشه مو که در این شرایط چرب است انتخاب می شود و برای خشکی ساقه از درمانهای دیگر مانند ماسک ها، کرم ها، سرم ها و ….. استفاده می شود .

نگهداری موی صاف :

افرادی که دارای موهای صافی هستند همیشه با حالت دادن موهایشان مشکل دارند . موهای صاف معمولا نرم هستند که این حالت ارثی  است و برای مراقبت از این مدل مو باید از شامپوهای ملایم و نرم کننده های ملایم استفاده شود و بدانید که شستن زود به زود موهای صاف انجام دهید شما را با مشکلات متعددی روبرو می کند . پیشنهاد میشود تا حد امکان از نرم کننده ها و محصولات حالت دهنده استفاده نشود .

معرفی انواع مو و نحوه نگهداری آن

معرفی انواع مو و نحوه نگهداری آن

نگهداری موی فر :

ممکن است افرادی موهای مجعد داشته باشند . این مدل موها بیش از حد نیاز به جذب رطوبت دارند این مدل موها به طرز وحشتناکی خشک هستند . و براقیت و درخشندگی ندارند برای محافظت و نگهداری از این مو هنگام شامپو کردن با انگشتانتان ریشه ها را ماساژ دهید . و از یک نرم کننده استفاده کنید و آنرا از وسط مو به سمت نوک مو بکشید .

موهای رنگ شده :

ممکن است موی افرادی بر اثر استفاده از مواد نامناسب مش و عدم مراقبت بعد از دکلره یا مواد فر و یا رنگ کردن متناوب موها آسیب دیده شود . و پیوندهای گوگردی ساختمان مو تغییر کند بطوریکه دارای خشکی، زبری و عدم استحکام مو شود. برای انتخاب شامپو در این مدل مو به اسیدیته ی شامپو دقت کنید .

بهتر است از شامپوهای خنثی یا شامپویی با اسیدیته اسیدی سبک که مو را کمتر متورم کرده و لایه خارجی کوتیکول مو را کمتر بهم میریزد استفاده شود .

اگر نوع موی خود را نمیشناسید میتوانید با مراجعه به لینک زیر از تستهای شناخت نوع پوست و موی هفتاد رنگ استفاده کنید .

نویسنده: دکتر سپیده عبدالله زاده

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد امتیاز دهندگان : 1

تاکنون امتیازی به این مطلب داده نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مرتبط

    جهت یابی

    بازدیدهای اخیر

    Close
    مشاهده شده

    به تازگی بازدید شده

    بستن

    دسته بندی ها