مجله آنلاین آرایشی و بهداشتی 70رنگ > باشگاه سلامت > , , , , , , > همه چیز در مورد مصرف مکمل ملاتونین

همه چیز در مورد مصرف مکمل ملاتونین

0
(0)

هر چیزی که باید درباره مصرف مکمل ملاتونین برای بهبود خواب تان بدانید

در این مقاله از مجله اینترنتی آرایشی بهداشتی هفتاد رنگ در موردهمه چیز در مورد مصرف مکمل ملاتونین صحبت خواهیم کرد .

واقعا هیچ چیز سخت تر و دشوارتر از خستگی و جدال برای خوابیدن و شب بیداری نیست، آن هم وقتی تمام تلاش خود را می کنید که بخوابید .مخصوصا زمانی که خواب یک اتفاق طبیعی و روتین در زندگی همه انسان ها می باشد .

اما چه کاری در این باره از دست شما بر می آید  ؟ اگر تا به حال درباره آن گوگل کرده باشید، با راه حل های بسیار زیادی رو به رو شده اید که مردم روی کارایی و موثر بودن آن قسم می خورند . از ایجاد تغییرات رفتاری تا مصرف داروها مانند مکمل های طبیعی ملاتونین .

احتمالا قبلا درباره مکمل های ملاتونین شنیده اید، اما واقعا ملاتونین چیست ؟ و آیا مصرف این مکمل می تواند به مشکل خواب شما کمک کند ؟ در این جا هر چه که باید درباره این مکمل محبوب بدانید را خدمت تان عرض می کنیم .

 

همه چیز در مورد مصرف مکمل ملاتونین

همه چیز در مورد مصرف مکمل ملاتونین

 

ملاتونین چیست ؟

ملاتونین هورمونی است که توسط غده پینه آل مغز ترشح می شود و سیکل خواب و بیداری شما را تنظیم می نماید . در انسان ها، این هورمون نشانه زمان خواب است . مغز انسان ها برای انجام دادن کارها در طول روز و خوابیدن در شب، برنامه ریزی شده است. و دو چیزی که نیاز دارید تا این اتفاق بیافتد، نور خورشید و ملاتونین است .

نور خورشید

نور خورشید یک محرکی است که شما را از خواب بیدار می کند و زمانی هم که خورشید غروب می کند و هوا شروع به تاریک شدن می نماید، سطح ملاتونین در بدن شما به طور طبیعی افزایش می یابد .

همه این ها به عنوان بخشی از ریتم شبانه روزی و یا ساعت درونی انسان ها عمل می کند  . سطح ملاتونین در جریان خون شما دو ساعت قبل از این که به خواب بروید ، افزایش می یابد و در طول شب در یک سطح باقی می ماند تا وقتی که از خواب بیدار شوید و در معرض نور خورشید قرار بگیرید که در این زمان تولید این هورمون مهار می شود.

 

 

مصرف مکمل ملاتونین برای چه کسانی مزیت دارد ؟

مکمل های ملاتونین که در داروخانه ها در دسترس می باشند (معمولا به صورت قرص هستند)، می توانند برای ناهنجاری خواب مورد استفاده قرار بگیرند، مخصوصا ناهنجاری هایی که مربوط به ریتم شبانه روزی است . مانند سندرم تاخیر در فاز خواب و سندرم فاز پیشرفته خواب .

مصرف مکمل ملاتونین برای کمک به افرادی به کار می رود که در سیکل خواب و بیداری خود مشکل دارند .

 

همه چیز در مورد مصرف مکمل ملاتونین

همه چیز در مورد مصرف مکمل ملاتونین

برای مثال :

این مکمل ها برای افرادی که از بیخوابی رنج می برند مناسب می باشد . البته با توجه به این حقیقت که بدن هر شخصی متفاوت است، مصرف این مکمل ضرورتا پیشنهاد نمی شو د .

هم چنین این مکمل ها برای افرادی که به صورت شیفتی کار می کنند و نیاز دارند شب ها بیدار باشند . و در طول روز بخواند نیز مورد استفاده قرار می گیرد . مصرف مکمل های ملاتونین به افراد مسن و سالخورده نیز که سطح این هورمون با افزایش سن کاهش می یابد . و کودکانی که دارای معلولیت هایی می باشند نیز کمک کننده و مفید است .

برخی مردم از آن برای کمک به اختلال جت لگ (پرواززدگی) به کار می برند و ساعت درونی خود را در مناطق زمانی بسیار متفاوت تنظیم می کنند .

 

این مکمل چه تفاوتی با سایر روش های کمک به رفع اختلالات خواب دارد ؟

از نظر تخصصی، ملاتونین یک نوع هیپتونیزم به شمار نمی رود (روش درمانی که شما را به خواب عمیق فرو می برد) . این ماده گاهی اوقات شما را خواب آلود می کند ، اما هدف اصلی ملاتونین این نیست .

یک قرص ملاتونین به سرعت شمار با به خواب فرو نمی برد، هم چنین بر اساس گفته های برخی از طرفداران این مکمل، باعث نمی شود تا هنگام صبح تلو تلو بخورید و گیج باشید . هدف کلی هورمون ملاتونین این است که به تنظیم سیکل خواب و بیداری شما کمک کند .

 

 

 

مصرف مناسب این مکمل به چه صورت است ؟

باز هم می گوییم که مکمل ملاتونین به سرعت شما را به خواب فرو نمی برد . اگر می خواهید از مزایای احتمالی آن برای درمان ناهنجاری های خواب خود استفاده کنید، بهتر است قرص را دو ساعت قبل از خواب مصرف کنید . اگر از این قرص به منظور کاهش ناهنجاری جت لگ استفاده می کنید، بهتر است در زمان منتهی به صرف خود، از این مکمل به کار ببرید تا برنامه خواب تان را تغییر دهد .

به طور مثال :

اگر قصد سفر به مکانی دارید که نسب به محلی که زندگی می کنید دو منطقه زمانی یا بیشتر اختلاف دارد و می خواهید در طول روز زمانی که به آن جا رسیدید آگاه و هوشیار باشید و در شب بخوابید ، مطمئنا باید در ریتم شبانه روزی خود تغییر ایجاد کنید .

برای مطابقت یافتن با این موضوع، پیشنهاد می شود تا ساعت خود را به جلو بکشید تا بتوانید به مرور خود را با زمان مقصد سازگار کنید. برای این کار، در هفته منتهی به سفر خود، ساعت تان را یک یا دو ساعت جلو بکشید.

اما اگر معمولا ساعت 10 شب به رختخواب می روید، احتمالا بدن شما در ساعت هشت صبح، خواب آلود نمی باشد و چرت نمی زند. در این جا است که مکمل ملاتونین می تواند مفید باشد ، در واقع به این ترتیب بدن خود را گول می زنید .

شاید این کار به طور کامل از جت لگ جلوگیری نکند، چون اجتناب ناپذیر است ، اما  در هر صورت کمک کننده و مفید می باشد . اگر می خواهید برای یک هفته سفر کنید . شاید امتحان کردن این روش واقع ارزشش را نداشته باشد، زیرا مکمل های ملاتونین چند روز طول می کشد تا اثر خود را بگذارند و این موضوع به این راحتی نیست .

 

*برای این که بدانید دقیقا چه چیزی را باید در داروخانه خریداری کنید، پیشنهاد می شود مکمل های ملاتونین خالص “PURE” را به جای بطری هایی که شامل مواردی مانند ریشه والارین و گابا (valerian root و GABA) می باشند را انتخاب کنید .

هر مواد افزودنی حتی انواع طبیعی آن ممکن است روی عملکرد این مکمل تاثیر بگذارد و شما را کسل و خواب آلود کند . که درست خلاف آن چیزی است که از مصرف مکمل ملاتونین انتظار دارید .

از این رو برچسب مکمل را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که بطری آن فقط و فقط حاوی ملاتونین است . اگرچه مکمل های ملاتونین در دوزهای مختلفی فروخته می شود .

اما لازم نیست بیش از یک تا سه میلی گرم در روز از آن استفاده کنید ، دقت داشته باشید که بدن ما روزانه به طور طبیعی حدود 0.3 میلی گرم ملاتونین تولید می کند . اگر این دوز را افزایش دهید، ممکن است تاثیرات هیپتونیزمی اتفاق بیافتد، و سپس با عوارض جانبی آن رو به رو می شوید .

 

 

از همه مهم تر، آیا ملاتونین امن و بی خطر است ؟

مانند بسیاری از داروهای دیگر، ملاتونین می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد ، مانند سرگیجه، حالت تهوع، سردرد و خواب آلودگی، اما به طور کلی خطری ندارد . عوارض جانبی مانند سردرد و کابوس معمولا زمانی روی می دهد که دوز بسیار بالایی از آن را استفاده کنید . در دوز های پایین، معمولا مشکلی نخواهید داشت .

اگر قصد دارید 10 تا 20 میلی گرم از این مکمل را در طول شبانه روز مصرف کنید ، باید بگوییم که کسی را نمی شناسیم که این کار را بکند . اغراق و زیاده روی در هر چیزی اصلا برای سلامتی تان مفید نیست . اگر از مکمل ملاتونین با دوز پایین استفاده می کنید، مصرف طولانی مدت آن مشکلی ندارد .

با این وجود، اگر هر مشکل و ناهنجاری خوابی دارید، همیشه ارزش این را دارد تا با پزشک متخصص مشورت کنید ، این روش بسیار بهتر از این است که به خود درمانی بپردازید . این که مشکل اصلی را مشخص کنید .

(به طور مثال، بی خوابی می تواند ناشی از مشکلات زمینه ای متفاوتی باشد) و دریابید که بهترین درمان و دارو چه چیزی می باشد، همیشه عاقلانه ترین کاری است که می توانید انجام دهید .

زمانی که پزشک به شما می گوید که سالم هستید و فقط نیاز دارید از برخی دستورالعمل ها و راهنمایی ها پیروی کنید . پس بی شک مطمئن ترین راه می باشد و نباید از گفته های پزشک سرپیچی کنید . اول از هر چیز باید موارد پایه و زمینه ای در شما بررسی شود .

این موضوع را نه تنها درباره مکمل های ملاتونین، بلکه درباره مصرف خودسرانه هر دارویی به یاد داشته باشید .

 

 

منبع مقاله :

https://www.allure.com/story/should-i-melatonin-supplements-for-better-sleep

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز دهندگان : 0

تاکنون امتیازی به این مطلب داده نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مرتبط

    جهت یابی

    بازدیدهای اخیر

    Close
    مشاهده شده

    به تازگی بازدید شده

    بستن

    دسته بندی ها